Mi áll a negatív kőolajár hátterében és mik a kilátások?

Történelmi pillanatnak lehetünk tanú ezekben a percekben. Az kőolaj árra elérte a negatív tartományt, ami azt jelenti, hogy az eladó gyakorlatilag fizet azért, hogy a vevő átvegye tőle az kőolajat. De hogyan juthattunk idáig? A mai posztban ennek a hátteréről írok.

forrás: pixabay.com

Kezdjük rögtön a legelején. A kőolajat a termelőktől felvásárolják a finomítók, akik a finomított kőolajat ezután feldolgozzák és a hétköznap is használatos terméket állítanak elő, például üzemanyagot, és a műanyaghoz szükséges nyersanyagot.

De mi történik, ha senki se akarja átvenni a kőolajat a kitermelőktől? A kőolaj folyamatosan tör fel a kutakból, és jellemzően csövekben szállítják és hordókban tárolják. A koronavírus okozta járvány elleni védekezés miatt világszerte bevezetett kijárási tilalom azonban a globális keresletet teljesen hazavágta.

A benzinkutaknak és légitársaságoknak nincs szüksége annyi üzemanyagra, mint a járvány előtt, hisz az emberek nem utaznak autóval és nem repülnek. A finomítók tele vannak felhalmozott nyers kőolajjal, a kitermelők pedig nem akarják leállítani a termelést, bízva abban, hogy hamarosan ismét fölfelé indul az olaj ára.

A kitermelőknek azonban gondoskodniuk kell a kitermelt kőolaj elszállításáról még akkor is, ha fizetniük kell érte. Ezért kerülhetett a kőolaj világpiaci ára negatív tartományba, legalábbis ideiglenesen.

Hétfőn összeomlott a határidős piac

Hétfőn a WTI májusi leszállítású határidős olajkontraktusa bezuhant a -40 USD/hordó árfolyam alá. Tegnap volt a májusi leszállítási határidős kontraktus utolsó kereskedési napja, és ha egy befektető nem tudta zárni a pozíciót a kereskedés végéig, akkor gondoskodnia kell az ügyletben foglalt mennyiség elszállításáról.

Ennek következtében azok a befektetők, akik sem finomítóval, sem más kőolaj feldolgozáshoz kapcsolódó üzemmel nem állnak kapcsolatban, kénytelen voltak megszabadulni a kontraktusuktól, még a kereskedési idő vége előtt. Ez vezetett a hétfői és a tegnapi őrül piaci helyzethez.

A júniusi leszállítási határidejű kontraktus kereskedési árfolyama pontosabb indikátora a nyers kőolaj világpiaci árfolyamának. A júniusi kontraktusokat 17 USD/hordó áron jegyezték az amerikai nyitáskor, február 26-án még 50 dollár fölött volt az árfolyama.

Miért fizetünk még mindig 300 fölött a kutaknál?

Jogosan merül fel benned a kérdés, hogy ha a nyersolaj mostanra gyakorlatilag ingyen van, akkor miért fizetünk még mindig átlagban 306 forintot a 98-as benzinért és 331 forintot a gázolajért. Először is, nem tankolhatunk nyers kőolajat az autóba.

A finomító állítja elő az autóba tankolható üzemanyagot, de a finomítók jelentősen visszavették az előállítást, sőt több finomító teljesen leállt ideiglenesen. Mivel azonban a kitermelők nem álltak le, az olaj tárolásának az ára az egekbe szökött (3-4 euró /köbméter), és a piaci szereplők attól tartanak, hogy elfogy a tárolókapacitás.

Másodszor, a benzinkutak is vannak fix üzemeltetési költségeik, és bár jelentősen olcsóbban szerzik be most nagytételben az üzemanyagot, mint néhány hónappal ezelőtt, a kereslet is visszaesett a benzin és a gázolaj iránt. A visszaesett kereslet miatt magasabb árréssel kell dolgozniuk, különben oda a hasznuk.

Harmadszor pedig a forint nemrég elérte a történelmi mélypontját, és a kamatemelés sem hozta meg a várt áttörést, a gyenge forint szintén hozzájárul, hogy itthon magasabb árat fizetünk az üzemanyagért az európai átlagnál.

Hogyan tovább, mik a kilátások?

Alapvetően az alacsony kőolajár a fogyasztóknak kedvez, hiszen a csökkenő szállítási díjak a kiskereskedelemi árak csökkenését idézhetik elő, ugyanakkor mostanában nem autózunk sokat, tehát az alacsony üzemanyagárakból túl sokat nem profitálunk jelenleg.

Ahogy fokozatosan újraindul a gazdaság, az olaj ára is normalizálódni fog, szakértők 30 USD/hordó fölé teszik a kőolaj árfolyamát jövőre, tehát még így is alacsonyabb üzemanyagárral számolhatunk, mint tavaly, legalább is egy ideig biztosan.

Nagy bajban az energiaszektor

A kőolajszármazékokkal foglalkozó cégek árfolyamai jelentőset zuhantak tegnap az események eredményeként, a MOL például 5,7%-ot esett a tegnapi zárásra, napon belüli short ügylettel szép kis hozamot lehetett realizálni.

A kijárási korlátozások feloldásáig nem várható a kőolaj árfolyamának jelentős emelkedése, de egy lassú emelkedő trend elindulhat a napokban, amennyiben a termelés csökkentését megkezdik a kitermelők.

Több amerikai cég került a csőd szélére, és ha nem következik be hamarosan fordulat a piacon, ideiglenesen, vagy akár végleg bezárhatnak. 60-80% közötti adósság/hitel rátájuk, valamint az árfolyamesés következtében kilátástalan helyzetbe került cégek csak abban reménykedhetnek, hogy a termelés csökkentésével hamar helyreáll a piac.

A világ szeme most a WTI és Brent júniusi leszállítási határidejű kontraktus árfolyamára szegeződik. Tegnap mindkettő nagyot zuhant, a WTI júniusi kontraktusa 43%-ot esett, hordónkénti 11,57 USD szintre, míg a Brent 24%-os mínuszban zárta a kereskedési napot, 19,33 USD/ hordó árfolyamon állt meg.

A gazdaság újraindítása nagyon lassú léptekben fog megtörténni, ezért a júniusi kiszállítási határidejű kontraktus árfolyama várhatóan hasonló görbét fog követni a májusi kontraktushoz. A tárolókapacitás egyre fogy, a kereslet pedig tovább csökkenhet a következő hetekben.

Konklúzió

A kőolajban érdekelt cégek árfolyama néhány napos késéssel követi a nyers kőolaj árfolyam trendjét, valószínűleg a tartósan alacsony nyers kőolajár magával húzza majd az energiaszektort, ez pedig nyomást gyakorol majd az indexekre a következő hetekben.

Jó lehetőség nyílik most shortolni a részvénypiacon, aki időben lép 10-15% profitot realizálhat néhány héten belül, de nagyon kell figyelni, minden pozitív hír hirtelent ránthat egy nagyot felfelé az indexeken.

Ha tetszett a cikk és hasznosnak találod, akkor kedveld be és oszd meg Facebook-on! Várom a véleményeket, tapasztalatokat a hozzászólásokban.

 
 

Szeretnél hetente összefoglalót kapni a legfrissebb cikkekről? Iratkozz fel hírlevelünkre!

Kapcsolódó cikkek:

A cikkben szereplő elemzések, stratégiák és ajánlók nem minősülnek befektetési tanácsadásnak vagy befektetési elemzésnek. Nem adunk ajánlatot befektetésre, értékpapírok jegyzésére, vásárlására vagy eladására. A bejegyzés tartalma a szerző szubjektív véleménye, nem közvetít pénz- vagy tőkepiaci szolgáltatást. A posztban olvasható információ kizárólag tájékoztató jellegű, a befektetési döntéseket minden felelős személy saját maga hozza meg. Ezeknek a döntéseknek a felelőssége nem hárítható át a fixhozam.hu oldal szerzőjére.

2 hozzászólás “Mi áll a negatív kőolajár hátterében és mik a kilátások?” bejegyzéshez

  1. ” akkor miért fizetünk még mindig átlagban 306 forintot a 98-as benzinért és 331 forintot a gázolajért”
    A jelentős adó tételekről is illett volna szót ejteni….
    A 140 USD/hordó árnál is alig haladta meg az üzemagyagok ára a 300 forintot.. jelenleg a Brent 20- usd/hordó alatt tartózkodik és még így is magasabbak az üzemanyagok árai, mint a sokat szidott Gyurcsányi időkben, ahol tetőzött a nyersolaj világpiaci ára. Ezt semmiféle képen sem lehet pusztán a költségekre fogni, jelentősen növelte a fidesz kormány az üzemanyagok adóit.

    1. Üdv! Köszönöm a hozzászólást. Valóban itthon magasabb adóterheket fizetünk a régiós átlagnál, de azt hozzá kell tenni, hogy a forint is mélyponton van, márpedig az nem kedvez az importnak. Nem csak az adóterhek növelése miatt dárgult ithton az üzemanyag az elmúlt években.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.