Home Staging: milliókat hagysz a vevőd zsebében eladásnál, ha nem alkalmazod!

A rutintalan házeladók még csak hírből sem hallottak a Home staging kifejezésről, pedig megfelelő mennyiségű idő, pénz és energia ráfordításával, több millió forinttal is feljebb tornázhatják az eladó ingatlanuk árát. A mai poszt arról szól, hogyan készítsük fel az ingatlant az eladásra.

Home Staging (forrás: pixabay.com)

Mit is takar a Home Staging kifejezés?

Szó szerint, „az otthon színpadra állítását” jelenti. A valóságban a „ Home stager” felkészíti a lakást eladásra, vagy kiadásra. Tehát ezt a szolgáltatást olyan ügyfelek veszik igénybe akik jobb feltételekkel akarják eladni vagy kiadni az ingatlanjukat.

Mit jelent ez a gyakorlatban?

Alapesetben az Home Staging segítségével a tulajdonosok rendszerint gyorsabban és nagyságrendileg 10-20%-kal drágábban adják el, illetve ki a lakásaikat, házaikat, mintha anélkül értékesítenék, vagy adnák bérbe. Ez a lassan beköszönő recesszió és a Koronavírus okozta válság miatt változóban van, később erről kicsit bővebben írok.

Mivel az átlagemberek életük során maximum 1-2-szer adják el a lakásukat, nincs gyakorlatuk abban, hogy a legtöbbet hozzák ki a legnagyobb értéket képviselő tulajdonukból.

Ezért érdemes segítséget kérni olyan specialistától, aki erre szakosodott, aki ismeri az ingatlan piacot, ismeri a trendeket, ismeri a vevők igényeit. Ez a személy elemzések elkészítése után tudja, hogy hol, mi módon, mennyit érdemes egy lakásra rákölteni, hogy valós igényt elégítsen ki az ingatlan, amikor piacra kerül.

Mielőtt részletesebben megismernénk kinek, miért hasznos ezzel foglalkozni, le kell szögezni, hogy ezt az eljárást jó állapotú, vagyis a frissen, illetve maximum 1-3 éve felújított, vagy újépítésű lakások el/kiadása esetén a legcélszerűbb alkalmazni.

Persze lehet felújítandó lakást is Home Stagingelni, azonban ebben az esetben nagy szerepe van az ingatlanosnak. Fel kell hívnia a vevőjelölt figyelmét, hogy a lakás felújítandó! Gyönyörű, de azért ennyire kedvező az ára, mert még rá kell költeni több millió forintot. Különben csalódás éri az érdeklődőt, hogy a képek alapján sokkal szebbnek képzelik, mint amilyen a valóság.

Előfordult, hogy az egyébként jó adottságú lakásunknál, az ingatlanos nem eléggé hangsúlyozza ki a helyzetet. A Home Staging működött, a hirdetés betalált, a képek profik voltak, a hirdetés szövege figyelemfelkeltő volt, ezért jöttek is az érdeklődők.

Azonban mikor meglátták, hogy a fürdőszoba ugyan használható, de a 20 évvel ezelőtti stílus megérett a cserére, keserű szájízzel mentek el. Természetesen ebben az esetben a célközönség az a vevőjelölt, aki hajlandó a felújítással bajlódni, ha a piaci árnál olcsóbban juthat hozzá az ingatlanhoz.

Most nézzünk néhány valós példát, hogy a Home Staging segítségével hogyan varázsoltuk vonzóbbá az érdeklődők ingatlanjait:

Miért működik?

  • Mert a vásárlók több mint 2/3-a nem akarja a felújítás nyűgét.
  • Mert a lakások szépek, „beleszeretősek”, készek a beköltözésre. Emiatt a lakást keresők hajlandóak akár milliókkal többet is fizetni vásárláskor, vagy akár tízezrekkel többet fizetni bérbe vételkor.
  • Mert a Home Staging alkalmazása még gyerekcipőben jár Magyarországon, a lakástulajdonosok kb. 5%-a használja. Tehát a szürke masszából magasan kiemelkednek a profin fotózott, szemet gyönyörködtető, figyelemfelkeltő hirdetéssel ellátott lakásaink.

Hogyan működik?

  1. Komoly előkészület:

Elemzések: mennyit ér felkészítés nélkül, mennyit érdemes esetlegesen rákölteni, mennyit fog érni felkészítéssel. Ilyenkor történik a célcsoport meghatározás, vagyis eldöntjük kiknek az igényeit akarjuk kielégíteni, kik értékelik leginkább a lakást stb.

  1. Home Staging kivitelezés:

„Eltüntetjük az előző tulajdonos lábnyomát!” Ezt akkor mondjuk, ha használt lakást készítünk fel. Elvégezzük a kisebb javításokat, festést, ezután olyan mintha újépítésű lenne a lakás. Majd ezután következik a berendezés.

  1. Utómunkálatok – Marketing, értékesítés:

Ezek profi megvalósítása, munkánk eredményességét legalább annyira befolyásolják, mint az előkészítés, vagy a kivitelezés. A gyönyörű lakás mit sem ér, ha nincs kellően prezentálva és megfelelő módon piacra segítve. Ezek hiányában a vevőjelölt nem szerez tudomást róla, hogy van egy számára minden igényt kielégítő csili-vili lakásunk.  

Hogy mik ezek?

Előkészület fotózásra, styling a hangulatok megteremtéséhez, fotózás, hirdetés összeállítása, értékesítés megszervezése stb.

További valós példák a Home Staging alkalmazására:

Pécs, Felsőmalom utca
Pécs, Nagy Imre utcai panel
Pécs, Semmelweis utca
Pécs, Heim Pál utca
Budapest, Visegrádi utca – felújítandó polgári lakás
Budapest, Hungária körút-részben felújított polgári lakás
Budapest, Báróczi utca

Ahogy korábban említettem, a Home Staging alkalmazásával az eladó rendszerint gyorsabban és drágábban tudja eladni ingatlanát, mint a nélkül.

A mai, recesszióba hajló gazdasági környezetben, a lakáseladás is lassul, az árak stagnálnak, esetleg csordogálnak lefelé. A hangsúly is eltolódik. Manapság már az is nagy eredmény, ha egyáltalán sikerül eladni a lakást!

Az előző 5-6 évben keresleti volt a piac, vagyis sok vevő volt és kevés eladó. Az ingatlan vásárlók durván fele befektető volt. Az ő folyamatos vásárlásuk, hajtotta fel az árakat. Gyakran versenyeztek a vevők, egy-egy lakásért, akár egymásra licitálva is…

Ez 2019-re kifulladt. A magas árak miatt a megtérülések alacsonnyá váltak, kikoptak a piacról a befektetők. Ezért, valamint az egyre gyakrabban emlegetett gazdasági válság miatt a vásárlók kivárnak, óvatossá váltak. A piac kínálativá vált, azaz sok az eladó, kevés a vevő.

Ilyen körülmények közt a Home Staging szerepe még inkább felértékelődik! A Koronavírus okozta félelem felerősítette az igényt a vásárlókban, hogy nem kell a macera.

Nem akarnak hónapokig idegen emberekkel kontaktusba kerülni a felújítás miatt. Kérik a kulcsot és már be is költöznek, élvezik a frissen felújított lakás illatát.

Összegzés

A Home Staging tehát az ingatlanunk, mint árucikk becsomagolása színes, csilli-villi csomagolópapírba. A lehető legvonzóbb külsőt érhetjük el, ha szakszerűen készítjük fel az ingatlant az eladásra.

Ennek köszönhetően gyorsabban és/vagy drágábban adhatjuk el ingatlanunkat. Mindkettő kulcsfontosságú az ingatlanpiacon, ezért vétek Home Staging nélkül hirdetni lakásunkat vagy házunkat.

Ha tetszett a cikk és hasznosnak találod, akkor kedveld be és oszd meg Facebook-on! Várom a véleményeket, tapasztalatokat a hozzászólásokban.

A cikk szerzője:

Török János

Home stager és Ingatlan befektető

Lakásszépítő Stúdió

+36 30 276-8345

Kapcsolódó cikkek:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.